نقل وانتقالات

آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

تحت پوشش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری 

    مقدمه

در راستای فرمایش های مورخ 5/8/75 مقام معظم رهبری ( مدظلله العالی ) مبنی بر بهبود بخشیدن به برنامه های آموزشی و فرهنگی فرزندان و همسران معزز شاهد با « اولویت خاص » و با عنایت به مصوبه مورخ 13/7/74 شورای طرح و برنامه در خصوص تدوین آئین نامه نقل و انتقال فرزندان و همسران دانشجوی شاهد ، و مصوبه جلسه 564 مورخ 7/4/84 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تعمیم تسهیلات طرح شاهد به فرزندان آزادگان و فرزندان جانبازان 50% الی 60% این آئین نامه که پس از تایید ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و تصویب ستاد برنامه ریزی امور فرهنگی فرزندان شاهد در تاریخ 26/7/85 به تصویب نهایی شورای عالی طرح و برنامه شاهد رسیده است از نیمسال اول سال تحصیلی 86-85 در کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و آموزشکده های فنی و حرفه ای قابل اجرا می باشد .

لازم به ذکر است که واجدین شرایط ذکر شده در این آیین نامه همانند سایر دانشجویان کشور از مزایای آئین نامه های جاری نقل و انتقال وزرات علوم ، تحقیقات و فناوری برخوردار می باشند ، لکن بدلیل ضرورت حفظ انسجام و کیان خانواده هایی که در آنها فرزندان و همسر معزز شاهد و ایثارگر موفق به تحصیل در مراکز عالی می شوند این آئین نامه به صورت خاص تصویب و جهت اجرا ابلاغ می گردد .

ماده 1 : تسهیلات موضوع این آیین نامه در مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای در کلیه رشته های تحصیلی و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و نیز آموزشکده های فنی و حرفه ای تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش به ترتیب اولویت ، افراد ذیل را شامل می شود :

-          فرزندان اناث شاهد

-          فرزندان ذکور شاهد

-          همسر شهید

-          جانبازان 25% و بالاتر و آزادگان

-          فرزندان اناث جانبازان 25% و بالاتر و آزادگان

-          فرزندان ذکور جانبازان 25% و بالاتر و آزادگان

-          همسر جانبازان 25% و بالاتر و آزادگان

-          جانبازان 25% - 49%

تبصره 1 :

دانشجویان واجد شرایط بایستی حداقل نمره کل تراز در هر رشته ، مقطع و گروه آزمایشی که همه ساله توسط کمیسیون نقل و انتقال ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارتخانه ، مرکب از مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر ، مدیرکل امور دانشجویان داخل ، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران به تصویب می رسد ، را دارا باشند .

تبصره 2 :

دانشجویان واجد شرایط ورودی سالهای قبل موضوع ماده1 این آئین نامه با داشتن شرایط مناسب علمی ، در صورت عدم تکمیل ظرفیت توسط دانشجویان جدید الورود به ترتیب اولویت ذکر شده ، مشمول این آئین نامه خواهند بود .

تبصره 3 :

 در صورتیکه سهمیه انتقال توسط افراد واجد شرایط فوق تکمیل نگردد ، کمیسیون نقل و انتقال توسط همسران و فرزندان جانبازان 25% الی 49% واجد شرایط اقدام نماید .

تبصره 4 :

مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی مشمول این آیین نامه نخواهند بود .

ماده 2 :حداکثر 5% سهمیه پذیرش هر مقطع تحصیلی ( کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای ) در هر دانشگاه یا مرکز آموزش عالی بر طبق نظر کمیسیون نقل و انتقال تحت پوشش وزارتین علوم ، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش جهت انتقال افراد واجد شرایط موضوع ماده 1 در شروع هر نیمسال تحصیلی اختصاص می یابد . تعیین میزان ظرفیت هر رشته محل بعهده کمیسیون نقل و انتقال ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارتخانه می باشد .

تبصره :

ملاک تعیین ظرفیت پذیرش هر رشته و مقطع تحصیلی ، دفترچه های راهنمای آزمون سراسری و آزمون کاردانی به کارشناسی سال ورود دانشجو می باشد .

ماده 3 : کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش ( بعنوان مبدا ) موظفند در هر سال تحصیلی با درخواست انتقال دانشجویان مشمول ماده 1 این آیین نامه پس از ثبت نام و در ابتدای هر نیمسال تحصیلی خارج از ضوابط نقل و انتقال  آیین نامه آموزشی موافقت نمایند .

تبصره :

دریافت هرگونه وجه از دانشجویان انتقالی مشمول ماده 1 این آیین نامه تحت عنوان شهریه ثابت ، هزینه نقل و انتقال و ... توسط دانشگاه یا مراکز آموزش عالی مبداء و مقصد ممنوع می باشد .

ماده 4 : کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش ( مقصد ) موظفند در هر نیمسال تحصیلی با انتقال دانشجویان مشمول ماده 1 این آیین نامه موافقت نموده و با معرفی نامه معاونت دانشجویی وزارتخانه نسبت به ثبت نام دانشجویان اقدام نمایند .

تبصره :

واجدین شرایط با معرفی اداره کل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران و پس از موافقت کمیسیون نقل و انتقال ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارتخانه از طریق معاونت دانشجویی وزارتخانه به دانشگاه ها یا مراکز آموزش عالی تحت پوشش معرفی خواهند شد .

ماده 5:

دانشجویان شاهد و ایثارگری که بنابر رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه ملزم به تغییر رشته ، و یا تقلیل به مقطع به مقاطع کاردانی یا کارشناسی شده اند می توانند در قالب ظرفیت تعیین شده توسط کمیسیون نقل و انتقال ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارتخانه برای رشته درخواستی به دانشگاه های نزدیک محل سکونت ، انتقال یابند . نزدیکترین دانشگاه به محل سکونت این دانشجویان در صورت دارا بودن رشته مورد نظر ، ملزم به پذیرش دانشجو می باشند .

اولویت بندی و لحاظ داشتن محدودیت های موجود

کلیات :

الف) شیوه نقل و انتقال:

      با عنایت به سیاست تمرکززدایی و تفویض بخش اجرایی فعالیت به استانها، در زمینه نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر ضمن حفظ شیوه تبادل لیست اسامی فی مابین استانها و اداره کل آموزش عالی با روشی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، نیازی به ارسال درخواست و مدارک افراد به ستاد مرکز نبوده و پس از بررسی های لازم مشخصات افراد در لیست اسامی نهایی و به تفکیک دانشگاهها و موسسات آموزش عالی درج، و پس از تائید رئیس سازمان و یا معاون فرهنگی استان به اداره کل آموزش عالی نمابر خواهد شد.

      اداره کل آموزش عالی براساس ضوابط و شرایط اعلام شده در این دستورالعمل و درنظر گرفتن سایر موارد، درمورد تهیه لیست اسامی تفکیکی دانشگاهی و وزارتخانه ای اقدام و پس از قطعیت نقل و انتقال به کلیه استانها اطلاع رسانی خواهد نمود.

تبصره : نقل و انتقال دانشگاه آزاد اسلامی دارای شیوه جداگانه ای است که قبلا" اعلام شده است.

ب) زمان نقل و انتقال:

        نیمسال اول: یک روز پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری لغایت بیست و نهم شهریورماه

       نیمسال دوم: بیستم دی ماه لغایت پایان دیماه

ج) محدودیت های نقل و انتقال:

      یافته ها و تجربیات سالهای گذشته نشان میدهد که نقل و انتقال دانشجویان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر منجر به ایجاد فاصله و تفاوت سطح علمی می گردد. لذا به منظور جلوگیری از افت تحصیلی متقاضیان انتقال و ایجاد تناسب علمی بیشتر، محدودیت هایی درمورد نقل و انتقال افراد باتوجه به نمره کل تراز آزمون سراسری و سطح علمی دانشگاهی اعمال می گردد. این شیوه اعمال محدودیت فقط مربوط به رشته های آزمون سراسری
(رشته های علوم پزشکی و غیرپزشکی) می باشد.

·        گروه بندی دانشگاهها

دانشگاههای گروه اول : کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سطح شهر تهران

دانشگاههای گروه دوم : دانشگاههای واقع در شهرهای بزرگ بشرح ذیل:

·        استان فارس: دانشگاه شیراز – دانشگاه علوم پزشکی شیراز- دانشگاه صنعتی شیراز

·        استان خراسان رضوی: دانشگاه فردوسی مشهد- دانشگاه علوم پزشکی مشهد

·        استان آذربایجان شرقی: دانشگاه تبریز- دانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشگاه صنعتی سهند تبریز

·        استان اصفهان: دانشگاه اصفهان- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- دانشگاه صنعتی اصفهان- دانشگاه هنر پردیس اصفهان 

دانشگاههای گروه سوم: سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور 

·        نحوه اعمال محدودیت با استفاده از نمره کل تراز:

* انتقال دانشجویان واجد شرایط از دانشگاههای گروه سوم و گروه دوم به دانشگاههای گروه اول مستلزم دارابودن نمره کل تراز در گروه آزمایشی، مقطع تحصیلی و دوره آموزشی گروه اول می باشد.

* انتقال دانشجویان واجد شرایط از گروه سوم به گروه دوم مستلزم دارابودن نمره کل تراز در گروه آزمایشی، مقطع تحصیلی و دوره آموزشی گروه دوم می باشد.

* انتقال دانشجویان واجد شرایط از گروه اول به گروه دوم و گروه سوم و از گروه دوم به گروه سوم بدون درنظرگرفتن نمره کل تراز بوده و بلامانع می باشد.

* انتقال دانشجویان واجد شرایط فی مابین دانشگاههای گروه دوم (مانند انتقال از دانشگاه شیراز به دانشگاه فردوسی مشهد) با رعایت سایر شرایط بلامانع بوده و نیازی به کسب نمره کل تراز نمی باشد.

* انتقال دانشجویان واجد شرایط فی مابین دانشگاههای گروه سوم (مانند انتقال از دانشگاه زنجان به دانشگاه قزوین و یا انتقال از دانشگاه سیستان و بلوچستان به دانشگاه همدان) با رعایت سایر شرایط بلامانع بوده و نیازی به کسب نمره کل تراز نمی باشد.

توضیحات لازم :

1-    نقل و انتقال دانشجویان پیام نور و آموزشکده های فنی و حرفه ای شامل محدودیت های نمره کل تراز و گروه بندی دانشگاهها نمی باشد.

2-    نقل و انتقال دانشجویان ورودی سال 84 و ماقبل از آن باتوجه به وضعیت آموزشی آنها (معدل، ترم های مشروطی و ...) و درصورت عدم گذراندن واحد درسی با نمره کل تراز همان سال مندرج در دستورالعمل سال مربوطه بررسی و اقدام خواهد شد.

3-    انتقال دانشجویان صرفا" درصورت بومی سازی آنها امکان پذیر می باشد. موارد خاص و اضطراری (انتقال به استان هم جوار) با تأئید و نظر استان محل پرونده و موکدا" با تائید رئیس سازمان و یا معاون فرهنگی خواهد بود.

4-    باتوجه به شرایط ویژه شهر تهران (مشکلات اسکان، هزینه های مضاعف و سنگین، مشکلات تردد، ازدحام جمعیت و ...) نقل و انتقال کلیه دانشجویان غیربومی به دانشگاههای این شهر ممنوع می باشد.

5-    دانشجویان شاهد و ایثارگر واجد شرایط فقط یکبار می توانند از تسهیلات این آئین نامه استفاده نمایند.  

مصوبه داخلی آئین نامه انتقال دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد به دانشگاه شهیدچمران اهواز

باعنایت به بند 3 بندهای الحاقی مطابق با مصوبه یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون موارد خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، انتقال دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد از دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه شهیدچمران براساس مواد این آئین نامه به شرح زیر قابل اجرا خواهد بود:

1-    رشته تحصیلی دانشجوی متقاضی انتقال باید در دانشگاه شهیدچمران وجود داشته باشد.

2-    نمره قبولی آزمون دانشجوی متقاضی انتقال به دانشگاه شهیدچمران نباید کمتر از نمره آخرین فرد قبولی در رشته مربوطه در این دانشگاه باشد. (ارائه کارنامه الزامی است).

تبصره: در مواردی که متقاضی انتقال حداقل نمره آخرین فرد قبول شده در رشته مربوطه به این دانشگاه را نداشته باشد، به تشخیص کمیسیون می تواند در نوبت دوم رشته مربوط پذیرفته شود./

3-    دانشجویان متقاضی انتقال دائم بایستی صرفا در ترم اول یا دوم تحصیل باشند و ابتدا به صورت یک نیمسال مهمان و سپس به شرط احراز معدل کل 15 برای انتقال دائم آنها اقدام می شود./

4-    معدل دانشجوی متقاضی انتقال که یک نیمسال تحصیلی را در دانشگاه مبداء گذرانیده نباید کمتر از 15 باشد.

5-    دانشجوی متقاضی انتقال نباید باتوجه به واحدهای باقیمانده ، محدودیت سنواتی داشته باشد.

تبصره ماده 5 : دانشجویانی می توانند انتقال شوند که در ترم اول یا دوم تحصیل باشند.

6-    تقاضای انتقال دانشجویان در جلسه کمیسیون باحضور مدیرگروه مربوطه بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

7-    دانشجویان کارشناسی ارشد مهمان باید مطابق با مقررات دانشجویان کارشناسی ارشد نوبت دوم شهریه پرداخت نمایند.